STANOWISKO ZG KSW W SPRAWIE NOWELIZACJI PRAWA OŚWIATOWEGO

Katolickie Stowarzyszenie Wychowawców popiera nowelizację prawa oświatowego mającego na celu zwiększenie wpływu rodziców na realizowane w szkołach programy wychowawcze oraz wzmocnienie roli kuratorów oświaty w procesie decyzyjnym dotyczącym aktywności różnych organizacji na terenie szkół.

Uzasadnienie:

  1. W ostatnich latach, szczególnie w środowiskach wielkomiejskich, wzrosła aktywność organizacji pozarządowych, które realizują w szkołach programy wychowawcze mające w nazwie walkę z wykluczeniami i przemocą rówieśniczą, tolerancję, szacunek dla różnorodności, prawa człowieka, walkę z mową nienawiści itp.

W praktyce wiele z tych programów, pod pozorem propagowania słusznych idei, zawiera treści demoralizujące odnoszące się do ludzkiej płciowości i seksualności. Treści te, omawiane z pominięciem wymiaru moralnego oraz norm obyczajowych i społecznych, wychodząc z błędnych założeń antropologicznych, propagują daleko posunięte eksperymenty z własną płciowością, adresowane do coraz młodszych uczniów.

  1. Rezultatem tych działań jest postępująca niepewność i zagubienie dzieci i młodzieży, co może skutkować zaburzeniem relacji rówieśniczych, a w dalszej konsekwencji nieumiejętnością nawiązywania trwałych związków opartych na miłości i odpowiedzialności.
  1. Polska szkoła, dysponując wspaniałymi tradycjami pedagogicznymi, ma doświadczenie we wspieraniu wychowania w rodzinie, które służy kształtowaniu postaw sprzyjających prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży. Skutkiem tak rozumianej wychowawczej funkcji szkoły jest wzmacnianie więzi społecznych dla budowania szczęścia jednostek i dobrobytu wspólnoty.
  2. Doświadczenia państw zachodnich pokazują, że rezygnacja szkoły z wychowania według sprawdzonych wzorców, szybko skutkuje naciskiem liberalnych działaczy również na rodziców, aby zrezygnowali z tradycyjnych zasad wychowawczych, które określane są mianem „autorytarnych” lub „opresyjnych”.
  3. Wobec dewastacji kultury (nie tylko masowej) wyrażającej się w upowszechnianiu wulgarności, konsumpcjonizmu i hedonizmu jako „nowoczesnych” i „postępowych” modeli życia, szkoła może pozostać jedyną realną alternatywą wychowawczą, dzięki poznaniu której młodzi ludzie będą mieli realny, wolny wybór światopoglądu, który zadecyduje o ich przyszłości.

Właśnie dla zapewnienia tego wyboru polska szkoła nie może abdykować z modelu wychowania, który uważa za słuszny.

Plik do pobrania: Stanowisko Lex Czarnek

Polecamy także tekst Pana Antoniego Buchały – https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/586479-lex-czarnek-czyli-wolny-wybor